Nieuwe kantoorinrichting voor Belastingdienst


  • Nieuwe kantoorinrichting voor Belastingdienst

Bij de Eindhovense vestiging van de Belastingdienst heeft het interieur uit de jaren zestig plaatsgemaakt voor een inrichting volgens het concept ‘Activiteit Gericht Huisvesten’. “Bij ons staan drie onderwerpen centraal die bijdragen aan een goede samenwerking: ontmoeten, samenwerken en concentreren. Op basis hiervan hebben we het kantoor ingericht.”

Het afgelopen jaar is het aantal medewerkers van de Eindhovense vestiging van de Belastingdienst uitgebreid van zo’n 900 naar zo’n 1.400. Dit komt door de sluiting van de belastingkantoren in Tilburg, Oss en ’s-Hertogenbosch, als gevolg van een reorganisatie.

“We hebben gekozen voor onze mensen in plaats van stenen”, vertelt projectmanager huisvesting Lia van Doornik van de Belastingdienst. “De concentratie van huisvesting leidt tot besparing op de huisvestingskosten. Hierdoor moesten we wel zorgen voor een nieuwe kantoorinrichting. Deze is echter wel gemaakt op basis van 0,7 fte.”

Ontmoeten, samenwerken en concentreren

Het elf verdiepingen hoge kantoorgebouw aan de Karel de Grotelaan is in de jaren zestig van de vorige eeuw gebouwd. “Sinds die tijd hebben geen ingrijpende veranderingen meer plaatsgevonden”, legt ze uit. “Door het grote aantal nieuwe mensen hebben we daarom besloten om alle verdiepingen een ingrijpend nieuwe indeling te geven. Met daarbij het Activiteit Gericht Huisvesten (AGH)-concept als centraal thema: ontmoeten, samenwerken en concentreren.” Volgens Ahrend-keyaccountmanager Richard Claassen was dat hoog nodig. “Door de cellenstructuur was de inrichting erg donker. Dat wilden we aanpassen.”

Ahrend was een van de drie partijen die de Belastingdienst uitnodigde om zich in te schrijven op deze aanbesteding. “Veel meubilair hier komt van Ahrend”, legt Van Doornik uit. “Van kasten tot stoelen en tafels. In ons Programma van Eisen hebben we gezet dat we tachtig procent van de wanden wilden hergebruiken en we geen nieuwe werkplekken wensten.”

Elke verdieping doorzon

Voor het projectmanagement en bouwtechnische advies schakelde Ahrend Vrijborg in. Beide partijen kenden elkaar van het herinrichtingsproject van het belastingkantoor in Heerlen. “Tijdens dat project was ik de projectmanager voor de Belastingdienst”, legt Vrijborg-projectmanager Johan van den Helm uit. “In Eindhoven heb ik die functie vervuld voor Ahrend.”

Samen met het Delftse architectenbureau Fokkema & Partners kwam Ahrend met een ontwerp, dat Doornik direct verraste. “Met name openheid van de ruimte. Ze hebben goed gescoord door elke verdieping doorzon te maken.”

Nieuwe kantoorinrichting voor Belastingdienst

Dat komt omdat alle gangen van glazen wanden zijn voorzien. “Dit is een van de weinige materialen die we nieuw hebben aangeschaft, bij het bedrijf Qbiq”, vertelt Claassen. Op deze glazen wanden zijn later nog een bij de afdeling passende band geplakt. “Medewerkers zagen de wand niet en liepen ertegenaan”, legt Van Doornik uit.

Extra ventilatie in plafond

De plafonds zijn grotendeels hetzelfde gebleven. Enkel op plekken waar dit klimatologisch nodig was, zijn nieuwe plafondtegels geplaatst. “Daar hebben we samen met Rijksvastgoedbedrijf voor extra koeling gezorgd”, legt Van den Helm uit.

De verlichting was een paar jaar geleden al vervangen door hoogfrequente tl-verlichting. “Deze kun je handmatig aan- en uitschakelen, maar dit gebeurt ook aan de hand van een bewegingssensor”, vertelt Van Doornik. “’s Avonds en in het weekend zijn alle lampen op alle verdiepingen dan zeker uit.”

Beperkte overlast voor medewerkers

De transformatie vond in één jaar plaats. Als eerst waren de bovenste vier etages aan de beurt. “Om de overlast zo veel mogelijk te beperken, hebben we steeds een verdieping tussen de werkzaamheden en de medewerkers leeg gelaten”, vertelt Van den Helm. “Daarnaast hebben we gezorgd dat het boren en zagen zo veel mogelijk aan het begin en einde van de dag plaatsvond. Dan zijn de minste mensen aanwezig.”

De aan- en afvoer van producten vond zo veel mogelijk vanaf de buitenkant plaats. “Ook gebruikten we hiervoor de lift, maar wel met goed gecommuniceerde tijden. De Belastingdienst-medewerkers mochten zo min mogelijk last van ons hebben”, verklaart Van den Helm. “Dankzij onze leanplanning hebben we deze klus, zoals beloofd, in één jaar afgerond.”

Duidelijke opdrachtgever

De betrokken partijen zijn trots op het behaalde resultaat. “Het is prettig dat de Belastingdienst hoge eisen stelt”, vindt Van den Helm. “Het is een professionele, duidelijke opdrachtgever. Bij commerciële partijen is dat soms wel anders, die doen dit soort herinrichtingsprojecten er enkel bij.”

Claassen beaamt dit. “Het Belastingdienst Centrum voor Facilitaire Dienstverlening is ver op huisvestingsgebied. Dat komt onder meer door de ruime ervaring.”

Van Doornik blijft nuchter onder de complimenten. “Dit is gewoon mijn werk.” Ondanks alle plannen en tekeningen was ze toch verrast over het eindresultaat. “Het is écht zo mooi geworden als ik had gehoopt. Vanaf de lift bestaat iedere afdeling uit drie verschillende sectoren: levendig, rust en stilte. Dit past uitstekend bij ons AGH-concept, dat zich richt op ontmoeten, samenwerken en concentreren.”

Nieuwe kantoorinrichting voor Belastingdienst

Na bijna een jaar zijn de meeste medewerkers aan de nieuwe werkomgeving gewend. “Sommigen moesten zich wel iets aanpassen”, vertelt Van Doornik. “Zo hebben we een speciale belstoel, die geluid dempt. Er waren echter medewerkers die hierin onbewust te hard telefoneerden. Hun collega’s wezen hen hierop.” Zo heeft nieuwe inrichting ervoor gezorgd dat iedereen meer rekening met elkaar houdt.

  • E-mail

permalink

Terug naar boven